Bantningsmetoder

bantningsmetoderDet finns en mängder olika bantningsmetoder att pröva idag. Där de flesta går ut på att man snabbt ska gå ner i vikt. Flera av dessa bantningsmetoder fungerar för att man drastigt drar ner på antalet kalorier med undantag för Atkins kanske. Till dessa bantningsmetoder följer ofta rådet att motionera, sova bra och allmänt leva sunt. Detta göra att man faktiskt går ner i vikt rätt snabbt. Men det är väl bra, eller? Njae för mer än 70% av de som går ner i vikt tack vare en bantningsmetod går upp i vikt igen. Då kan man fråga sig varför är det så?

Det handlar om att skaffa en sig en sund livsstil Det räcker inte med att äta kalorisnålt och träna som en besatt i några veckor för det orkar man inte i längden. Det är med maten till exempel. Man vill äta gott man vill inte få ångest varje gång man har ätit några extra köttbullar. Ju mer man fokuserar på maten desto svårare blir det. Byt ut de onyttiga elementen mot ett nyttigare istället för att ta bort det helt. Hur ska man då veta vad som är nyttigt och inte nyttigt? Det bör man läsa sig till, söka efter näringslära istället för bantningsmetoder och framför allt kolla på innehållsförpackningarna.

Två enkla tumregler är att

  • undvik matvaror som innehåller en stor del socker dvs socker som inte är bundet med fibrer
  • använd fleromättade fettkällor såsom olivolja, rapsolja ta inte bort det helt

Dessa tumregler bygger på det som de flesta forskare idag är överrens om att det snarare är för mycket socker som är boven snarare än för mycket fett och fettet är fleromättat.

Träning då? Förutom att din kropp mår bättre så känner du dig psykiskt friskare. Du behöver inte gå på gym eller springa flera gånger i veckanm, promenera istället. Om du nu gillar att gå på gym eller springa så ska du givitvis göra det. Men det är de små sakerna som gör det.

  • gå alltid i trappor istället för hiss eller rulltrappor
  • gå till affären om du kan

Med andra ord använd benen som färdmedel i så stor utsträckning som möjligt istället för att andra hjälpmedel.

Jag hoppas att du är övertygad om att en långsiktig omläggning av kosten och dina träningsvanor är ett bättre alternativ än bantningsmetoder. Sen glöm inte att skynda långsamt mål som tar tid att uppnå har ofta en tendens att hålla i sig längre också.

Lycka till med din hälsa


Comments are closed.